Ако детето ви ходи на градина, вероятно сте чували съвета на детските психолози да не го питате как е минал денят му веднага след като сте го взели забавачката. Много родители се питат защо.Съвсем естествено е да се интересуваме как е минал денят на хората, които обичаме! Но ако се доверим на съвета на специалистите всъщност ще помогнем на детето да се приспособи по-лесно към своята среда.
И така: защо да се въздържаме от въпроси?
Децата под пет години живеят сега, в настоящия момент. Това означава, че когато го взимате от училище, то се наслаждава на факта, че ви вижда и е изпълнено с радост за този миг. Изминалият ден няма значение за него. Ако в този момент, му зададете въпроса „Какво прави днес?“ това може да го стъписа. Детето се наслаждава на момента и не оценява миналото. Способността да възстанови деня е възможно за съзнанието на по-голямо дете, а не на поглъщащия настоящето четиригодишен малчуган.Повечето деца не споделят детайли относно деня си в училище, защото за тях това време не е толкова значимо, колкото времето, прекарано с близките им. Като родител, на вас може да ви е интересно, че днес малкият се е упражнявал с букви , редил е пъзел или е научил нова песен. За вашето дете това е просто още един приятен ден.
И все пак за нас като родители е важно да знаем как е минал денят на детето, какво го вълнува и какво го притеснява. Как да научим подробности без да притесняваме децата или да ги караме насила да ни разказват?
Трябва да създадем модел, по който да разговаряме за изминалия ден.
Представете си, че вземате вашето дете от училище. Виждате сладкото му личице, притискате го в прегръдките си и казвате ‘Здравей, толкова се радвам да те видя’. То може да каже нещо подобно. Без да питате учителката за подробностите от деня пред детето и без да се разсейвате с другите родители, съсредоточавате се върху връзката с вашето дете.
По пътя към вкъщи изчакайте търпеливо детето да се разприказва само. Разкажете му как е минал вашия ден, какво ви е впечатлило, уморило, разсмяло. „Днес до обяд работих в офиса, след това имах среща с клиент, който е бил на почивка в Барселона. Там е посетил морския музей, където е видял много интересни риби. Искаш ли да потърсим сайта на музея и да разгледаме снимки? Може да си помечтаем за подобно пътешествие. Вашето дете може да има въпрос към вас. Или то може да сподели нещо свързано с неговия ден. Продължавайте да се въздържате от въпроси. Може би бихте предложили друго изречение като:„Хареса ми салатата, която си избрах за обяд.“
Правейки такива изказвания ще помогнете на вашето дете да разбере кое може да е значимо от случилото се с него през деня. С течение на времето чрез този подход на моделиране вашето дете ще започне да предлага интересни случки от неговия ден. Позволявайки му да развива и обяснява по-подробно своите идеи когато то избере, ще направи разговора по-пълноценен и за двама ви.